Fitness Akadémia
Csatlakozz
Kapcsolat
1033 Bp., Hévízi út 1.
Hétfőtől - péntekig, 10-14 óráig
Mobil: | +36 (30) 506-0483 |
E-mail: | titkarsag--.at.--fitnessakademia.hu |
Nyilvántartásba vételi szám:
B/2020/000294
Engedélyszám: E/2021/000022
Egy ideig próbálkoztam azzal, hogy babakocsit tolva utolérjem a biciklis férjet és a 2 biciklis gyereket a közös családi kiruccanásainkon. Aztán feladtam, és vettünk egy Tagát.
4,5 éve lettünk egy narancssárga Taga boldog tulajdonosai. Azóta együtt kerekezik a család. És mivel mi mindennapi közlekedésre kerékpárt használunk, minden hétköznap Tagán tekerek az otthon-iskola-óvoda háromszögben. Mindig, minden nap, akár esik, akár fúj, akár havazik (az sajnos egyre ritkábban van). Így elmondhatom, hogy több mint 1000 napot mentem már vele. Sokszor megállítanak az emberek, hogy megkérdezzék, hol vettem a biciklimet és hogy milyen vele menni, ezért úgy döntöttem leírom a tapasztalatokat.
A Taga egy holland bicikli-babakocsi. Ha akarom babakocsi, ha akarom bicikli. Igazából nem is bicikli, hanem tricikli, mivel hogy három kereke van. Nagyon praktikus, hiszen mindössze 20 mp alatt átalakítható bicikliből babakocsivá és vissza. Az átalakulás ezen a videón tekinthető meg:
Babakocsi üzemmódban a Taga 6 hónapos kortól kb. 3 éves korig (15 kg-ig) használható. 6 hónaposnál kisebb babát hordozható autósüléssel lehet benne szállítani. Ehhez azonban kiegészítő adapter szükséges, ami sajnos nem minden autósüléshez alkalmas. Jelenleg Maxi Cosi és Graco babahordozókhoz lehet csak adaptert kapni. A Taga saját gyerekülése nagy, kényelmes és természetesen rendelkezik 5 pontos biztonsági övvel. Babakocsi üzemmódban az ülés több fokozatban dönthető, bicikli üzemmódban sajnos nem, de így is kényelmesen tud aludni benne a baba, nem esik előre a feje.
Bicikli üzemmódban 6 hónapos kortól kb. 6 éves korig (25 kg-ig) használható a Taga. A 6 éves kor, az csak egy javaslat a gyártó részéről. Nem a kor, hanem inkább a súly és a magasság számít. Én már szállítottam 25 kg alatti kistermetű 8 évest benne. Sőt 25 kg feletti nagyméretű 9 évest is, amikor gipsz volt a kezén és nem biciklizhetett 3 hétig. Persze már nagyon össze kellett hajtogatni a lábait, hogy beférjen az ülésbe. Ez csak kivételes eset volt, hosszú távon ajánlott betartani a 25 kg-os súlyhatárt.
Nemcsak az utas mérete van korlátozva, hanem a vezetőé is. A Tagát maximum 100 kg-os testsúlyú vezetőre tervezték. Így sajnos a 100 kg feletti kigyúrt apukák lemaradnak az élményről. A magasság is szempont lehet, illetve inkább a lábhossz. Az ülés maximális magassága 95 cm. Akinek ennél hosszabb a lába, annak nem ajánlom. Normál testaránynál 180-185 cm magasságig használható kényelmesen. Az ülés magassága fokozatmentesen állítható, ezért alsó magassági korlát nincsen. Akár egy gyerek is elvezetheti a Tagát. Feltéve, ha rá merjük bízni a kistesót. Én rá mertem bízni a 8 évesemre, amikor defektet kapott a Lágymányosi hídon. Így nem neki kellett hazáig tolnia a kerékpárját, hanem nekem. Ő cserébe a Tagát tekerte.
Hogy milyen érzés Tagával suhanni, azt az angol FUN szóval tudnám legjobban leírni. A kisfiam és én minden percét élvezzük. Kivéve, amikor nagyon szakad az eső, mert akkor csak a kisfiam élvezi, az esővédő alatt. Magyar szóval a SZABADSÁG jut eszembe róla. Szabadon oda megyek, ahová akarok. Nem kell sem felszállnom a buszra 3 gyerekkel + babakocsival/kismotorral/rollerrel, sem a dugóban araszolnom a kocsimmal.
Babakocsi üzemmódban már nem ennyire szórakoztató a Taga. Túl nehéz (20 kg) és túl széles. Na, nem annyira, mint egy ikerbabakocsi. De azért sikerült beszorulnom vele egy nagyáruház pénztáránál. A mozgássérült pénztárnál aztán kifértem, de azóta nem Tagával járok bevásárolni, ha nem muszáj. Nehezíti a babakocsival közlekedést az is, hogy az első kerék rögzítve van, nem fordul, ezért nehéz kanyarodni vele.
Mi az, amiért mégis szeretem a babakocsi üzemmódját a Tagának? Azért, mert ennek köszönhetően a Taga bicikli nem csak kültéren használható, hanem beltéren is. Eltekerek a bevásárlóközpontig, áthajtom a Tagát babakocsivá, és bemegyek vele a plázába. Vagy az orvosi rendelőbe, az óvodába, az iskolába, a művelődési házba, az étterembe. Babakocsit nem kell az épületek előtt lekötni, mint a kerékpárt (hogy aztán 2 perc múlva ellopják), hanem bevihető gyakorlatilag bármelyik épületbe. Ugyanez vonatkozik a közlekedési eszközökre. Szabad kerékpárral felszállni buszra, metróra, villamosra? Nem. És babakocsival? Hát persze.
Visszatérve az utazási élményre. Az gyerekülés nagy és kényelmes, még egy nagyobbacska óvodásnak is. A kis utas mindenképpen élvezi az utazást. Elől van, mindent lát, úgy érzi, hogy ő a „vezető”. A Taga valódi vezetőjének se lehet panasza. A bicikliülés hosszútávon is kényelmes, nem töri a feneket. A Tagát könnyű tekerni, nem érzi nehéznek az ember még 25 kg-os gyerekkel az ülésben sem. Hátizsákot, táskát nem kell közben cipelni, hiszen az ülés alatti csomagtartó kosár mindent elnyel. A 3 fokozatú váltóval az emelkedőkkel sem nehéz megbirkózni. A kerék persze kicsi, ezért tekerni kell, nincs lazsálás. Száguldozni nem nagyon lehet. Nem a Tagával fogjuk megnyerni a Tour de France-t. 20-25 km/óra sebesség a maximum, amit el lehet érni vele. De hová is száguldanánk kicsi gyerekkel. Kényelmes tempóban eljuthatunk bárhová és közben egyszerre tudunk az útra és a kis utasra figyelni. Szem előtt van a gyerek, lehet vele beszélgetni, vissza lehet rakni a fejére a lecsúszott kapucnit, leesett napszemüveget.
Azt is tudomásul kell venni, hogy ez nem egy mountain bike. A hepehupás földutakat felejtsük el. Ez egy városi bicikli, holland kerékpárbarát utakra tervezve. Én Budapesten közlekedem vele. Budapest ugyan még nem Amszterdam, de itt is exponenciálisan nő a kerékpárral közlekedők száma. És a város egyre inkább alkalmas is rá. Én a Tagával és a három gyerekkel (kettő saját biciklijén) nem megyek az autók közé. Bicikliúton, kis forgalmú mellékutcákban vagy a járdán közlekedem. Szerencsére mifelénk a járdák 95%-a akadálymentesített. Mert a Taga a nem akadálymentesített járdaszegélyen nem megy fel. Ilyenkor le kell szállni és felrakni a járdára. Ezen kívül még az is kellemetlen tud lenni, ha az út vagy a járda lejt valamelyik irányba vagy nagyon göröngyös. Mivel elől két kerék van, ezért amerre lejt a járda, azon az oldalon lejjebb kerül a kerék. Olyan érzésünk lesz tőle, mintha mindjárt eldőlnénk a lejtős oldal irányába.
Valójában a Taga nem tud eldőlni, mivel három kereke van. Kivéve, ha nagyon „tehetségesek” vagyunk. Például teljes sebességgel vesszük be a kanyart. Nekem mindenesetre még nem sikerült elesnem vele. Mivel ilyen biztonságos, nyugodtan rábízhatjuk a nagymamára vagy a nagypapára is, hogy hozza haza vele a gyereket a bölcsődéből/óvodából.
A Taga egy átlag babkocsihoz képest nagy és széles. A mi házunkban a lift viszont nagyon kicsi, és ráadásul az ajtajai befelé nyílnak. Szerencsére a Tagát egészen picire össze lehet csomagolni. Le kell venni a gyerekülést, babakocsi üzemmódba alakítani és belehajtogatni az ülés alatti kosára a két tolókart. így akár a legkisebb 4 személyes liftbe is befér. Sőt be lehet mellé pakolni még egy gyerekbiciklit és 2 gyereket is. És még én is melléjük férek. Azt nem állítom, hogy könnyű be- és kiemelni a 20 kg-os Tagát a liftbe. De legalább a kerékpáros kardió edzés után, az erősítő edzés egy része is le van tudva.
Ha nincs lift, vagy elromlik (nálunk kb. hetente egyszer), akkor sem kell kétségbeesni. Mivel nagyok a kerekei, babakocsi üzemmódban, hátrafelé, könnyedén felhúzhatjuk a lépcsőn. Mi az ötödik emeleten lakunk, úgyhogy a „könnyedén” szó kicsit túlzás, de nem lehetetlen és ez a lényeg.
Technikai paraméterek:
Váz: fényes 6061-es alumíniumötvözet.
Váltó: Shimano Nexus 3 fokozatú agyváltó.
Első fék: első kerekek tárcsafékesek.
Hátsó fék: Shimano Nexus görgős dobfék.
Kerék: 16 colos kerék, gyors rögzítéses kerékagyakkal.
A Taga 4 színben kapható (zöld, kék, piros, narancssárga). A biciklihez alapból jár a napvédő és az ülés alatti kosár. Ez a kosár rendkívül hasznos, mert kis méretéhez képest nagyon sok cuccot elnyel egyszerre. Például két hátizsákot + két tornazsákot + 3-4 kabátot/pulóvert. Vagy egy tömött iskolatáskát + egy hátizsákot + egy tornazsákot. Vagy a teljes reggeli bevásárlást. Akinek ez is kevés, az vehet hozzá két oldaltáskát, amiből a kis utas menet közben is ki-be tudja pakolni a játékait.
További kiegészítők:
A Taga szervizelése hasonló egy normál kerékpáréhoz. Nálunk a férjem végzi a javításokat. Az ő tapasztalatai a következők:
Ha valamelyik speciális alkatrész cseréje szükséges, vagy garanciális problémánk akad, akkor az ügyfélszolgálathoz kell fordulni. Az ügyfélszolgálatnál csak angol nyelven beszélnek. De akinek ez nem jelent akadályt, az rendkívül kedves, megbízható, segítőkész, gyorsan reagáló ügyfélszolgálattól várhatja problémái megoldását. Az alkatrészeket pedig korrekt áron és gyorsan szállítják.
A dolgok jelenlegi állása szerint Tagát venni Magyarországon sem üzletben, sem online nem lehet, mivel nincs magyar forgalmazója. Aki nem riad vissza a külföldi internetes vásárlástól, valamint attól, hogy személyes kipróbálás nélkül vegyen nagy értékű eszközt, az beszerezheti a Tagát közvetlenül a gyártótól. A Tagát a gyártó ingyenesen szállítja Magyarországra. Az ára egységesen 1589 euro. Nem olcsó, de így is elkapkodják. Sokszor előfordul, hogy nem azonnal rendelhető, mert kifogynak a készletek. Ilyenkor pár hetet várni kell rá.
Akit nem riaszt vissza az ára, az bátran vegye meg. Nem fog csalódni benne. Én csak egy dolgot bántam meg eddig a Tagával kapcsolatban. Azt, hogy csak a harmadik gyereknél vettem meg.